вторник, 5 април 2016 г.

"Играч първи, приготви се" от Ърнест Клайн


Годината е 2044, а животът на по-голямата част от хората минава в ОАЗИС - виртуална реалност, в която всеки може да бъде какъвто поиска. Някъде в играта създателят й Джеймс Холидей е скрил така нареченето "великденско яйце", като преди да умре е завещал цялото си състояние на този, който успее да разгадае пъзела и да премине през портите, водещи до яйцето. С обявяването на голямата игра започва и ловът за великденското яйце - хора от цял свят прекарват години наред в проучвания и търсене на следи, които да им донесат богатство и мощ. Но в продължение на пет години никой не успява да открие нищо съществено - поне докато Уейд Уотс не намира първия ключ към загадката. Хората отново започват да проявяват интерес към Лова. Самостоятелни ловци, големи кланове и компании, готови да убият за наградата, отново се впускат в играта. А междувременно тя се превръща в ожесточена надпревара на живот и смърт, която изисква да загърбиш истинския свят и да се впуснеш във виртуалната реалност и в музиката, филмите, телевизионните сериали, книгите и видеоигрите от края на ХХ век. В свят, в който животът се развива предимно онлайн, всеки ловец е готов на всичко, за да се добере до яйцето на Холидей. Уейд е един от тези заклети ловци, оставил зад гърба си тежко детство, в което единствена опора за него е била именно попкултурата от 80-те - и най-вече видеоигрите. Но ще успее ли той да стигне до така желаната победа и какво ще спечели (или пък загуби) по пътя?

Source

"Играч първи, приготви се" не е обикновена книга, затова за нея не може да се говори по обикновен начин. Ще започна с това, че романът е написан невероятно увлекателно. Историята е разкрита по толкова уникален начин, че надпреварата в търсенето на Яйцето не успя да загуби вниманието ми дори за минута. Единственият ми проблем беше с някои диалози, които според мен не бяха особено реалистични и добре изградени, но всичко останало намирам за прекрасно написано. Така е още от самото начало - Ърнест Клайн има своя специфичен начин на писане, с помощта на който успява да задържи вниманието на читателя и да го провокира да се поинтересува повече от нещата, които интересуват самия него. А книгата е изпълнена с подобни препратки към филмите, видеоигрите, книгите и музиката на 80-те години - те присъстват буквално на всяка страница. (Ето тук са събрани всички препратки, споменати в книгата. Мисля, че това е доста полезно, тъй като аз още докато четях си набелязах няколко филма, които трябва да гледам.) Преди да започна да чета "Играч първи" смятах, че ще е доста натоварващо, тъй като последното, за което ми се четеше, бяха скучни факти. Трябва да призная, че това беше абсолютно погрешно - всички факти и препратки в книгата са поднесени по възможно най-увлекателния начин, така че максимално да обогатят историята и да допринесат към атмосферата, събрала минало и бъдеще в едно. Според мен това е и една от причините светът да е толкова добре изграден. Много ми хареса начинът, по който е представено бъдещето на планетата ни, още повече при положение, че става дума за период след по-малко от 30 години.
Source
Светът е в криза, навсякъде царят бедност, глад и недостиг на изкопаеми и източници на енергия, а населението предпочита да загърби реалността и да се потопи в ОАЗИС. Виртуалният свят на играта е изграден по изключително интересен начин и лично на мен ми беше много приятно да го опознавам заедно с Уейд. Освен това състезанието за намиране на Великденското яйце е много добре измислено и е разбираемо защо в продължение на години не е имало никакъв напредък. Затова именно търсенето и откриването на ключовете и портите беше най-интересно за мен. Мисля, че за всеки читател ще е любопитно къде са скрити следите на Холидей, водещи към Яйцето, докато едновременно с това авторът разкрива пред него животът на Уейд в реалността, отношенията с приятелите му и останалите състезатели, както и интересни факти, свързани с попкултурата. А макар и надпреварата да се развива във витуална реалност, появяваща се повече от две десетилетия след настоящата година, трябва да се отбележи, че идеята за подобно състезание е доста актуална. Точно това е едно от нещата, които най-много ми харесаха в книгата - действието се развива в бъдещето, има хиляди препратки към миналото, а историята е толкова подходяща за настоящето, в което живеем.

Source
Героите в "Играч първи" особено много допринесоха за интереса ми към историята. Харесах Уейд още в началото - той е прекрасен разказвач, а освен това до голяма степен успях да се свържа с него и да намеря общи неща помежду ни. (Като например момента, в който казва, че една от любимите му функции е да изключва звука на съучениците си, като най-хубавата част е, че те виждат, че ги изключва, и не могат да направят нищо по въпроса. Не ви ли звучи като мен?) Уейд е възможно най-подходящият главен герой за книга с подобен сюжет - той е изключително умен, притежава богата обща култура, а с напредването на действието ставаме свидетели и на изграждането му като личност, която може да комуникира с хората и в реалния свят. Именно тук се появява и образът на Арт3мида, който невероятно много харесах. Уейд е влюбен в нея още преди запознанството им и трябва да призная, че наистина има за какво. Арт3мида е от самостоятелните сериозни ловци, също като Уейд има изключително широки познания в областта на попкултурата от 80-те, има блог (!), в който пише по теми, свързани с Лова и интересите на Холидей. Арти е един много добре изграден, силен, амбициозен и упорит женски персонаж. Останах много доволна от нея, а "Просто съм неутрално хаотична, сладурче" официално е новото ми мото. Колкото до следващия герой, Аех, той ме привлече още с появата си, а към края категорично се превърна в любимия ми герой от книгата. Той е както много добър и подкрепящ приятел, така и умен, съобразителен и устремен играч с богата обща култура и сериозно намерение да спечели състезанието. Няма да издавам много за него, но ще кажа, че след края на книгата (който според мен дойде твърде бързо и неочаквано) единствената мисъл в главата ми беше: "Дано има продължение, трябва ми още от Аех." Разбира се, изключително важни са персонажите на Соренто и Шестиците, които работят за ИОИ - компания, която чрез измама се опитва да достигне до наградата. Подобна книга не може без злодей, а в случая тези герои идеално допринасяха към сюжета, караха ме да ги мразя и до голяма степен да се страхувам, че накрая те ще намерят Яйцето първи. Но може би точно в напрежението се крие една от най-големите привилегии на книгата - историята не те оставя на мира и непрекъснато се питаш дали наистина ще свърши така, както очакваш.

Source

С добре изградения си реален и виртуален свят, с увлекателния начин на писане и прекрасните герои, в които всеки би могъл да припознае част от себе си, "Играч първи, приготви се" е книга, предназначена не само за геймъри. Въпреки многото препратки към компютърни игри и приложения, както и аркадни и видеоигри, които не всеки (като мен) би могъл да разбере, книгата е подходяща за всеки човек, който някога е откривал страстта си в лицето на филм, книга, телевизионен сериал, песен, видеоигра - изобщо в нещо, което е било наистина важно за него и е бил готов на всичко, за да го отстоява.